בדיקה שגרתית ובדיקה תקופתית מקיפה - מזה ומתי?

שלום. בפוסט הזה אני יתייחס להסבר על כל אחת מהבדיקות - בדיקה שגרתית ובדיקה מקיפה. כל פרק זמן מסויים צריך לבדוק את הקטנוע. יש דברים שצריך לבדוק לעיתים קרובות יותר ויש דברים שצריך לבדוק לעיתים רחוקות יותר. אז כל כמה זמן צריך לבדוק בעצם כל דבר ודבר?
 בדיקה שגרתית רצוי לעשות לפחות פעם בשבוע והיא תכלול - בדיקת מפלס השמן ובהירותו, בדיקת הלחץ בצמיגים, בדיקת תקינות האיתותים והפסנסים, בדיקת הברקסים (שהבלמים מספקים מספיק כח בלימה אם לא לחזק).         
 כל 3,000 - 4,000 ק"מ (תלוי אם ה"טיפול הקטן" הוא כל 3,000 ק"מ או 4000 ק"מ - לפי הוראות היצרן) תעשו "בדיקה כללית" שתכלול את כל הסעיפים של ה"בדיקה השגרתית" ובנוסף תבדקו גם את רמת הנוזל בלמים ובמידת הצורך תוסיפו, תבדקו את תקינות הצמיגים, דיסקי הבלמים, רפידות בלימה וכח הבלימה (במידת הצורך לחזק את הבלמים), תבדקו איתותים ופנסים, תבדקו שידית הגז נעה בצורה חלקה - אם לא תשמנו אותה ואם זה לא עזר תבדקו את תקינות הקבל גז  ובאותה הזדמנות תדאגו להחליף את שמן המנוע אם לא לפני - אישית אני דואג להחליף את השמן כאשר הוא מתחיל להיות מלוכלך, בקטנוע הבן 4 שלי זה קורה בערך אחרי 2,000 ק"מ.
 בדיקה מקיפה רצוי לעשות כל  6,000 - 8,000 ק"מ תלוי בהוראות היצרן של הקטנוע שלכם, את הוראות היצרן תוכלו למצוא באתר www.OFNOBAR.info . אם לפי הוראות היצרן הטיפול הגדול כל 6,000 אז תעשו את הבדיקה כל 6,000 ק"מ, ואם הטיפול הגדול לפי היצרן הוא כל 8,000 ק"מ אז תעשו את הבדיקה המקיפה כל 8,000 ק"מ ותראו איזה חלקים צריך להחליף ואילו חלקים אפשר להחליף בפעם הבאה שתעשו "בדיקה מקיפה" או אולי אפילו כאשר תעשו את "הבדיקה השגרתית", תלוי ברמת הבלאי שתלויה בסגנון הנהיגה שלכם.
  בגדול החלקים שאותם צריך לבדור בבדיקה המקיפה הם: רצואה, רולים (משקולות), משולשים, לבדוק את מצב השמן גיר אם יש לכם מדיד שמן גיר בקטנוע או פשוט תחליפו אותו אחרי כמות הק"מ שממליץ היצרן, לבדוק את המצב של סנדלי הסחיבה, הוריאטור והבית רולים, לבדוק את מצב הרצואה, באותה הזדמנות רצוי לשמן בגריז את הצירים עליהם נעים הוריאטור הקדמי והאחורי ואת החלקים הנעים ממנגנון רגלית ההנעה (הקיק) אם יש. אך בשום אופן לא לשמן את האזורים עליהם נעה הרצואה! אם לא בדקתם את מצב הפלאג ופילטר האויר בבדיקה הקודמת צריך לעשות זאת כעת, רצוי שבהזדמנות זו תחליפו את הפילטר דלק אם יש כזה בקטנוע שלכם, וזה הכל:). נשמע הרבה - אבל זה רק נשמע כך - העבודה לא אמורה לקחת יותר משעה - שעה וחצי גם לאלה שלא כל כך מתמצאים בנתיים. הרשימה של מה שצריך לבדוק היא לא קצרה אבל רוב הדברים בודקים ורק בעזרת מבט או נגיעה (מהר מאוד). עם הזמן מיומנותכם תשתפר וזה יקח פחות זמן, אל תשקחו את היתרונות שבזה.
כמו כן כל פרק זמן מסויים עליו ממליץ היצרן צריך לבצע כיוון שסתומים,לדאוג לתחזק את שרשרת הטיימינג להחליף מחזירי שמן ודברים נוספים אליהם תוכלו לקרוא בהוראות השימיוש והתחזוקה המקוריות של הקטנוע שלכם - אותם תוכלו למצוא כאן! 
חלק מהטיפולים תוכלו לעשות לבד בעצמכם אבל אם אתם לא מבינם כל כך מה ואיך צריך לעשות עדיף לפנות למוסך או להתיעץ עם מישהו שמבין ויוכל לסביר לכם כיצד מבצעים את העבודה. לנוחיותכם תוכלו לראות כאן סרטוני הדגמה למתחילים ולראות עד כמה פשוט לטפל בדברים הבסיסיים בקטנוע.
אך ללא שום ספק אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לעקוב אחריו הוא רמת השמן מנוע ומצבו - על כך ארחיב בפוסט הבא. בהצלחה.


לחצו כאן! לסרטוני הדגמה למבינים.