חלק ראשון בכתבה לחץ כאן
טכנולוגיה לשיכוך
טווין טיוב (דופן כפולה)
בולמים בעלי דופן כפולה נחשבים לסטנדרט בתעשייה. למעשה כל מה שנאמר דלעיל מגדיר את הבולמים האלו כך שאין מה להרחיב. נציין שבולמים בעלי דופן כפולה נחשבים לבסיסיים ביותר, הזולים ביותר ליצור, בעלי מאפייני שיכוך לא עקביים ורגישים יותר לדעיכה, הקצפת שמן ואי-פיזור חום. מצד שני הם יחסית זולים וידועים בעמידותם בפני מכות. כפולי-הדופן יגיעו במגוון תצורות: הידראולי (רק שמן), עם אמולסיה של חנקן ושמן, גז טק (שלפוחית גז פנימית נפרדת מהשמן) או תא קצף. ישנם כפולי דופן שאפילו יצוידו במיכל חיצוני.

מונו טיוב
אין קשר ליוטיוב אז לא להתלהב! בולמים אלו משתמשים בדופן יחידה לארוז ולאחוז בבוכנה, בשמן ובדרך כלל גם בגז חנקן. לבולמים אלו מאפייני שיכוך מדויקים תולדה של הצורך על הקפדה יתירה בייצורם. עבור אותו קוטר חיצוני נתון תהיה בוכנת המונו טיוב בעלת קוטר גדול יותר ונפח השמן הפנימי יהיה גדול יותר. בולמים אלו מצטיינים בעמידותם לדעיכה בזכות הפרדה מוחלטת בין הגז לשמן ובעיקר פיזור חום יעיל.
סוגי בולמים
בולמי גז עם שמן
לבולמים אלו יכולת עדיפה לספק שיכוך עקבי טוב יותר מכל בולם רגיל. להמחשה נאמר שאתם נוסעים ממש מהר בדרך משובשת. המתלה עובד כמו מטורף בקצב מהיר מאד, יחד עימו הבוכנה הפנימית זזה במהירות רבה. כשזה קורה השמן בבולם רגיל מתחיל להקציף עד שהנוזל אינו עקבי בסמיכותו והשיכוך נפגע. בולמי הגז בנויים כשגז חנקן דחוס בתוכם (בטווח שבין 80 ל-250 PSI). זה מונע מהשמן להקציף מהסיבה המביכה של גז חנקן אינו מתערבב עם שמן. יתרה מזו הסלידה של מולקולות השמן מהחנקן גורמת להם להישאר יחד במבנה צפוף יותר ולמנוע בכך יצירת בועות וקצף.
בולם עם מיכל
בניגוד למה שאתה חושב, תפקיד המיכל החיצוני אינו לאחסן עוד שמן. תפקידו להקנות יותר חלל הנחוץ לאוויר בשיכוך כיווץ. לרוב זה בכלל לא אוויר אלא חנקן ומעט נוזל. ההבדל העיקרי של התצורה הזו מול הבולמים הנ"ל היא שכל גוף הבולם מלא בשמן. כל הבולמים הידועים לאדם, זקוקים למידה מסויימת של חלל גזי כדי לעבוד באופן תקין. הבולמים לרוב מאחסנים את החלל הזה בגופם, בולם זה עושה את האחסון עם מיכל חיצוני. המיכל יכול להיות צמוד לגוף הבולם או במקום מרוחק ממנו כשצינור שזור-פלדה מוליך אליו. לרוב תמצאו תצורה זו בבולמי מונו טיוב ולעיתים רחוקות גם בטווין טיוב.

קויל אובר (נושא קפיץ)
קויל אובר הם עיצוב פשוט למדי. המשמעות היא קפיץ סליל שבתוכו יושב הבולם. אלא אם יש לך צורך ספציפי בבולם כזה או שבכוונתך להחליף את הקפיצים המקוריים של הרכב במערכת הנ"ל, אל תטרח. לרוב הם יגיעו במתלים קדמיים בעלי מבנה נפרד ורב זרועי כמו מקפרסון או עצמות עצה כפולות. בולמי מונו טיוב בלבד.

בולם עם מעקפים
השיכוך המתקבל מבולם זעזועים תקני הוא תוצר של מערכת שסתומים אחת שבתוך הבוכנה. בולמי המעקפים אינם מאד שונים ומוסיפים למבנה הבסיסי מעגלי שמן נוספים (חיצוניים לגוף הבולם) הניתנים לכיוון ומשפיעים על השיכוך לשני הכיוונים. בעת תנועת הבוכנה נדחס שמן דרך צנרת חיצונית , אך חוזר דרך שסתומי הבוכנה הראשית. יתרונם הוא שאינם מושפעי מהירות בלבד אלא גם מושפעי מיקום. כך אפשר לכוון את השיכוך בכמה נקודות לאורך מהלך המתלה. ואם יש לכם כיס ממש עמוק, אפשר להתאים בולמים אלו בדיוק למכונית שלכם ולאופי הנהיגה.
![בולם עם מעקפים חיצוניים offroad_shocks-bp_30piggyback[1]](http://www.upsite.co.il/uploaded/images/931_af525678cded40a7ddc84c69a9d9a710.jpg)
בולמי אוויר
בולמים אלו מלאים בתערובת של אוויר וחנקן דחוסים. יש להם ציר מרכזי עבה מאד המעיד על יכולתם לשאת עומסים – ככל שהציר עבה יותר כך הבולם גיבור יותר. מחיר ומורכבות הם אבן הנגף בהקשר הזה ומעטים היישומים שבאמת צריכים בולמים כאלו – לזחילת סלעים הם מצוינים. בבסיסם הם בולם מונוטיוב כשאת תפקיד ההקפצה עושים אוויר דחוס וקפיץ פנימי.

באמפ סטופ
האחים הקטנים – אך השמנים – של בולמי האוויר. תפקידם בחיים הוא לעזור לבולם להאט בהדרגתיות זרוע מתלה ממהרת. זה מונע סגירות מתלה אלימות ומסייע לנהג לשלוט ברכב בתנאים קיצוניים – מירוץ למשל. כך שהיינו ממליצים עליהם למי שאוהב לנסוע מהר בשבילים, לזחילת סלעים הם די מיותרים, שם המתלים נעים באיטיות לרוב. התקנתם מורכבת ודורשת שינוי מבני ברכב.
חלק ראשון בכתבה לחץ כאן
מקור
טכנולוגיה לשיכוך
טווין טיוב (דופן כפולה)
בולמים בעלי דופן כפולה נחשבים לסטנדרט בתעשייה. למעשה כל מה שנאמר דלעיל מגדיר את הבולמים האלו כך שאין מה להרחיב. נציין שבולמים בעלי דופן כפולה נחשבים לבסיסיים ביותר, הזולים ביותר ליצור, בעלי מאפייני שיכוך לא עקביים ורגישים יותר לדעיכה, הקצפת שמן ואי-פיזור חום. מצד שני הם יחסית זולים וידועים בעמידותם בפני מכות. כפולי-הדופן יגיעו במגוון תצורות: הידראולי (רק שמן), עם אמולסיה של חנקן ושמן, גז טק (שלפוחית גז פנימית נפרדת מהשמן) או תא קצף. ישנם כפולי דופן שאפילו יצוידו במיכל חיצוני.


מונו טיוב
אין קשר ליוטיוב אז לא להתלהב! בולמים אלו משתמשים בדופן יחידה לארוז ולאחוז בבוכנה, בשמן ובדרך כלל גם בגז חנקן. לבולמים אלו מאפייני שיכוך מדויקים תולדה של הצורך על הקפדה יתירה בייצורם. עבור אותו קוטר חיצוני נתון תהיה בוכנת המונו טיוב בעלת קוטר גדול יותר ונפח השמן הפנימי יהיה גדול יותר. בולמים אלו מצטיינים בעמידותם לדעיכה בזכות הפרדה מוחלטת בין הגז לשמן ובעיקר פיזור חום יעיל.
סוגי בולמים
בולמי גז עם שמן
לבולמים אלו יכולת עדיפה לספק שיכוך עקבי טוב יותר מכל בולם רגיל. להמחשה נאמר שאתם נוסעים ממש מהר בדרך משובשת. המתלה עובד כמו מטורף בקצב מהיר מאד, יחד עימו הבוכנה הפנימית זזה במהירות רבה. כשזה קורה השמן בבולם רגיל מתחיל להקציף עד שהנוזל אינו עקבי בסמיכותו והשיכוך נפגע. בולמי הגז בנויים כשגז חנקן דחוס בתוכם (בטווח שבין 80 ל-250 PSI). זה מונע מהשמן להקציף מהסיבה המביכה של גז חנקן אינו מתערבב עם שמן. יתרה מזו הסלידה של מולקולות השמן מהחנקן גורמת להם להישאר יחד במבנה צפוף יותר ולמנוע בכך יצירת בועות וקצף.
בולמים כפולים אל תתקינו זוג בולמים רק כי זה נראה מגניב. אם בכל זאת אתם נתקלים הרבה בדעיכה הנגרמת מחימום יתר, ואין לכם תקציב לקנות בולם אחד טוב של FOX, צמד בולמים עשוי לספק את הפתרון. יהיה עליכם להשיג שני בולמים כשכל אחד מהם רך יותר מהבולם היחיד המותקן. יש המון שיעורי בית לעשות כדי למצוא את רמת השיכוך הנכונה, וזה דורש חיפושים לפני והרבה מבחני שטח אחרי. לרוב תגיעו למצב שבו תאספו את הסתימות מהשיניים בעליה למשלט 21, בשל שיכוך היתר. להפוך? רק אם הבולמים מתוכננים להרכבה הפוכה. אחרת העסק פשוט לא יעבוד טוב. איך אני יודע שהגיע הזמן להחליף בולמים? בעוד שבולם נוזל הוא סימן בולט של בולם שסרח, רוב הבולמים כוכבם דורך לפני שתראו נזילה או הזעה. אחת הדרכים לגלות את הדרך המהירה לאאוטבק היא לעשות בדיקת קיפוץ. פשוט קפוץ על הפגוש הקדמי והאחורי של האוטו שלך לכמה שניות ואז ראה. אם האוטו ממשיך להתנודד ליותר מנדנוד וחצי – זה הזמן להחליף! מה עם גרמושקה? זה הפך כמעט לעניין אופנתי. היום הגישה היא שאם אתה נוסע בשטח, קח את הגרמושקה איתך. הצטברות של לכלוך וזוהמה תחתיה תזיק פחות מפגיעה מכאנית של אבן בציר הבולם. הפגיעה עשויה לגרום לפגום את מחזיר השמן ולדליפה ומשם הדרך להחלפת הבולם קצרה. |
בולם עם מיכל
בניגוד למה שאתה חושב, תפקיד המיכל החיצוני אינו לאחסן עוד שמן. תפקידו להקנות יותר חלל הנחוץ לאוויר בשיכוך כיווץ. לרוב זה בכלל לא אוויר אלא חנקן ומעט נוזל. ההבדל העיקרי של התצורה הזו מול הבולמים הנ"ל היא שכל גוף הבולם מלא בשמן. כל הבולמים הידועים לאדם, זקוקים למידה מסויימת של חלל גזי כדי לעבוד באופן תקין. הבולמים לרוב מאחסנים את החלל הזה בגופם, בולם זה עושה את האחסון עם מיכל חיצוני. המיכל יכול להיות צמוד לגוף הבולם או במקום מרוחק ממנו כשצינור שזור-פלדה מוליך אליו. לרוב תמצאו תצורה זו בבולמי מונו טיוב ולעיתים רחוקות גם בטווין טיוב.

קויל אובר (נושא קפיץ)
קויל אובר הם עיצוב פשוט למדי. המשמעות היא קפיץ סליל שבתוכו יושב הבולם. אלא אם יש לך צורך ספציפי בבולם כזה או שבכוונתך להחליף את הקפיצים המקוריים של הרכב במערכת הנ"ל, אל תטרח. לרוב הם יגיעו במתלים קדמיים בעלי מבנה נפרד ורב זרועי כמו מקפרסון או עצמות עצה כפולות. בולמי מונו טיוב בלבד.


בולם עם מעקפים
השיכוך המתקבל מבולם זעזועים תקני הוא תוצר של מערכת שסתומים אחת שבתוך הבוכנה. בולמי המעקפים אינם מאד שונים ומוסיפים למבנה הבסיסי מעגלי שמן נוספים (חיצוניים לגוף הבולם) הניתנים לכיוון ומשפיעים על השיכוך לשני הכיוונים. בעת תנועת הבוכנה נדחס שמן דרך צנרת חיצונית , אך חוזר דרך שסתומי הבוכנה הראשית. יתרונם הוא שאינם מושפעי מהירות בלבד אלא גם מושפעי מיקום. כך אפשר לכוון את השיכוך בכמה נקודות לאורך מהלך המתלה. ואם יש לכם כיס ממש עמוק, אפשר להתאים בולמים אלו בדיוק למכונית שלכם ולאופי הנהיגה.
זו שאלה שרק אתה תוכל להשיב עליה. והתשובה היא פונקציה של
תקציב כמו גם של אופי הנסיעה שלך. לפעמים אפילו המבנה של המתלה ברכב השטח
שלך מגביל ו"מחליט" בשבילך. בכל מקרה תמיד כדאי להתייעץ במומחים של אאוטבק
לפני כל החלטה. להלן כמה ככלי אצבע: נהג רגוע נסיעות שטח נדירות נסה בולמים כפולי דופן. לבולמים אלו יכולת ספיגת מהמורות טובה ושמירה קנאית של עקיבת הצמיג את הקרקע. תקציבית הם הזולים בקבוצה ומשרעת הביצועים רחבה מאד. זחלן סלעים מועד אנחנו היינו הולכים על הבולמים האיכותיים ביותר דווקא מהסיבה שהתנועה בסלעים מאד – אבל מאד – איטית, והסיכוי שלך לכופף בולמים זולים גבוה מאד. בזחילת סלעים מתקבלת תנועת מתלה מאד ארוכה, מקצה מהלך לקצהו, ועל הבולמים מופעלים כוחות פיתול מאד חזקים ועומסי צד. בולמים עם קוטר ציר עבה יקנו לך שיכוך מהודק בשבילים ולא יפריעו לתנועת המתלה הארוכה והאיטית שאופיינית לזחילת סלעים. נהג שבילים נמרץ, מיומן בכביש אם אתה נוסע בשטח יותר מ-40 קמ"ש ונוהג הרבה קילומטרים מדי יום תוכל להפיק תועלת מבולמי מונוטיוב או בולמים עם מיכל חיצוני. הבולמים עובדים קשה יותר ככל שהמהירות ועמה העומסים מתגברים, בולמים אלו מפזרים חום טוב יותר ולא יקציפו את השמן שבתוכם. טייס שבילים, צוללן ביצות, קמיקזת סלעים אם אתה נופל לתוך אחת מההגדרות הנ"ל החברים שלך יהיו בולמי מעקפים או לפחות בולמים עם מיכלים חיצוניים. מזה כסף בשבילי! לך על כל הקופה וקנה סט מלא של בולמי מעקפים – הללויה! |
![בולם עם מעקפים חיצוניים offroad_shocks-bp_30piggyback[1]](http://www.upsite.co.il/uploaded/images/931_af525678cded40a7ddc84c69a9d9a710.jpg)
בולמי אוויר
בולמים אלו מלאים בתערובת של אוויר וחנקן דחוסים. יש להם ציר מרכזי עבה מאד המעיד על יכולתם לשאת עומסים – ככל שהציר עבה יותר כך הבולם גיבור יותר. מחיר ומורכבות הם אבן הנגף בהקשר הזה ומעטים היישומים שבאמת צריכים בולמים כאלו – לזחילת סלעים הם מצוינים. בבסיסם הם בולם מונוטיוב כשאת תפקיד ההקפצה עושים אוויר דחוס וקפיץ פנימי.

באמפ סטופ
האחים הקטנים – אך השמנים – של בולמי האוויר. תפקידם בחיים הוא לעזור לבולם להאט בהדרגתיות זרוע מתלה ממהרת. זה מונע סגירות מתלה אלימות ומסייע לנהג לשלוט ברכב בתנאים קיצוניים – מירוץ למשל. כך שהיינו ממליצים עליהם למי שאוהב לנסוע מהר בשבילים, לזחילת סלעים הם די מיותרים, שם המתלים נעים באיטיות לרוב. התקנתם מורכבת ודורשת שינוי מבני ברכב.
חלק ראשון בכתבה לחץ כאן
מקור
החלפתי במזדה5 בולמי זעזועים על גז לא להתלהב קשיח יותר בכלל לא נעים דעתי האישית אין כמוו שמן
השבמחקהחלפתי בבולם יפני KYB גז זול 170 בולם אחורי ממש לא נוח לא ממליץ השמועות אומרות שלא מחזיק מעמד יותר מ50 אלף קמ
בולם זעזועים KYB יפן גז לא מומלץ נקודה
השבמחקהכי טוב מקורי והוא על שמן אנחנו לא נוסעים על אבנים
השבמחק